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15/07/2022


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Cette édition était aussi portée par le conflit qui dure à quelques centaines de kilomètres de Berlin. Des artistes ukrainiennes, telles que Alla Zagaykevych, Viktoriia Vitrenko, et Anna Arkushyna étaient invitées pour exprimer leur colère à travers une musique universelle. On notera la puissante performance de Viktoriia Vitrenko, le premier jour, qui scandait son énervement contre l’oppression politique des femmes en Belarus. On pouvait voir l’artiste simultanément se mouvoir sur scène en justaucorps intégral blanc et accompagner une projection brute d’un documentaire de ses paroles militantes.

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ADÉLAÏDE DE CERJAT
MANIFESTO XXI  | HEROINES OF SOUND FESTIVAL


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06/07/2022


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Um Silvestrovs Lieder in Moskau zu verhindern war die Polizei zu langsam gewesen und hatte erst im Schubert das vermeintlich aufrührerische Potential dieses Konzerts unterbunden, doch hier in Gohrisch wird nun endlich Lubimovs Gesamtkonzept deutlich. Gemeinsam mit der ukrainischen Sopranistin (und Dirigentin) Viktoriia Vitrenko geht er durch drei Goethe-Mignon-Lieder, durch das aufwühlende und aufgewühlte Gretchen am Spinnrad und schlussendlich durch Schuberts Lied Auflösung, nach Johann Mayrhofer. Viktoriia Vitrenko ist ihm eine faszinierende Partnerin hierbei: In Silvestrovs Stufen singt sie dunkel und drängend diese elf elegischen Abgesänge auf die russische Poesie, doch gerade in den Schubert-Liedern zeigen sich gleichzeitig Vitrenkos dramaturgische Bühnenpräsenz und Lubimovs programmatische Kommentarebene. »Meine Ruh’ ist hin, mein Herz ist schwer«, ruft Vitrenko in die unaufhaltbare Bewegung des Klavier-Spinnrads hinein, bis sie schlussendlich in Mayrhofers Auflösung ankommt. »Geh’ unter Welt, geh’ unter!« sind die letzten gesungenen Worte dieses Programms, Vitrenko markiert sie mit kaltem Blick. Ich denke daran, wie es gewesen wäre, wenn das Moskauer Konzert erst ein paar Minuten später und nach diesen Worten abgebrochen worden wäre.

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Alexander Gurdon

VAn magazin | schostakovich internationale tage



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2022


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In Haukadalur, the geysers have become surreal earth spirits under Mujila's hand, given voices by Zhao and finally given life by a formidable trio of performers. Ukrainian soprano Viktoriia Vitrenko with a silvery timbre, expressive playing, counter Daniel Gloger incredibly confident in the registers from the lows to the highs and, in delicately feminine costume, dancer Kai Chun Chuang, who affirmed the androgynous fairytale-ness of this trans-world with every twist, every gesture.

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GEORG BECK
NEUE MUSIKZEITUNG  | 05.2022 | SPARK FESTIVAL






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09/02/2022


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Perhaps the most lasting impression in the festival, however, was left by Viktoriia Vitrenko's solo performance "Limbo". Not only because the Ukrainian pianist, singer and performer combined several song cycles into a complete work of art. The intense performance also included a video showing Maria Kolesnikova at one of the demonstrations in Minsk. She and Vitrenko know each other well; she dedicated this moving evening to her. Towards the end, she can hardly hold back her tears. Kolesnikova's spirit is present here every minute. Nobody knows at the moment how she is doing in prison. But she is not forgotten.

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Elisabeth Schwind

Elisabeth Schwind
südkurier | 09.02.2022 | Eclat festival




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The Ukrainian artist Viktoriia Vitrenko glides between speaking, screaming, singing and croaking in the programme called "Limbo". The opening "3 Songs" by the Polish composer Agata Zubel set the dramaturgical tone. The vocal part, which does without lyrics, seems almost existentialist, but its iridescence is all the more moving, which is intensified in an interesting way by the sound of the prepared piano. The clanging, plopping and grumbling of the piano creates a rich spectrum of colour. It is fascinating to observe how Viktoriia Vitrenko really consumes herself in the almost two-hour programme. She sings and accompanies herself on the piano and elevates the whole thing to a performance (directed by Titus Selge). The stage evokes memories of a prison cell with a barred window and a dirty toilet bowl. Wrapped in a blanket, Vitrenko initially crouches under the piano, crawls out and emerges as a living mummy, wrapped in white bandages. Little by little, she reveals herself, repeatedly exposing (made-up) injuries that go hand in hand with a political dimension. This becomes most apparent in Ying Wang's "Illuminations", in which a show trial in China and the Belarusian civil rights activist Maria Kalesnikava are shown in video clips. Wistfulness spreads at the end of Maxim Shalygin's song cycle "Songs of Youth". Echoes of traditional folk art characterise the seven songs with their melancholy gesture, which leads purposefully to the concluding "Agnus Dei", which is designed as a lament with a great final climax.

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Markus Dippold
Stuttgarter Zeitung | 08.02.2022 | ECLAT FESTIVAL






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